tisdag 26 februari 2008

VIRGIN SUICIDES

Jag hade egentligen tänkt skriva ett inlägg om Sofia Coppola. Men den här historien är så bra att den förtjänar ett eget. Filmen handlar om de fem systrarna Lisbon; Cecilia, Lux, Bonnie, Mary och Therese. Historien berättas ur ett gäng pojkars synvinkel. De är i princip besatta av systrarna Lisbon. Ingen kan förstå hur deras fula mattelärare och hans fru har kunnat få så vackra barn. Och inte blir villaområdet mindre förbryllat då döden får en stor plats i familjen Lisbons hus.



Genast efter att jag hade sett filmen var jag tvungen att läsa boken. Den är skriven av Jeffrey Eugenides och berättas också den ur pojkarnas synvinkel. Men här får man fler detaljer kring en del saker och det gillar jag. Jag älskar den här historien; Cecilia som går omkring i en bröllopsklänning från 20-talet, Lux som får skolans populäraste kille på fall och pojkarna som ägnar större delen av sin tid åt att forska kring systrarna Lisbon.

Inga kommentarer: